مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی دندان

ارتودنسی، یکی ازشاخه های رشته دندانپزشکی می باشد. در واقع با استفاده از ارتودنسی، دندان هایی که در جاهای اشتباهی قرار دارند، اصلاح می شوند

مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی دندان

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی، یکی ازشاخه های رشته دندانپزشکی می باشد. در واقع با استفاده از ارتودنسی، دندان هایی که در جاهای اشتباهی قرار دارند، اصلاح می شوند. هنگامی دندان ها در جای نادرستی قرار داشته باشند و یا شکل درستی نداشته باشند، رعایت بهداشت آن ها سخت می شود. به همین علت، امکان ایجاد عفونت، بیماری های پریودنتال و یا پوسیدگی افزایش پیدا می کند. در این موقعیت، دندان های جلویی فشار بیشتری را تحمل می کنند. این فشار در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود.

بهترین دکتر ارتودنسی در تهران، با استفاده از وسایل گوناگون و همچنین تکنیک های متفاوت، نامنظمی دندان ها را اصلاح می کند. با جا به جایی دندان ها، فک نیز در موقعیت صحیح و درستی قرار می گیرد. همچنین اگر شما دارای مشکلات پیچیده فکی هستید، می توانید در کنار ارتودنسی، جراحی فک نیز انجام دهید.

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که هر یک از این ارتودنسی ها برای نوعی از مشکل دندان مورد استفاده قرار می گیرند. ارتودنسی ثابت و متحرک از انواع آن ها می باشند که در ادامه مطالب به برسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • ارتودنسی ثابت: در این نوع ارتودنسی، باید براکت ها بر روی سطح دندان فیکس گردند که در این صورت شما نمی توانید بریس را جابه جا و خارج کنید؛ در روش ارتودنسی ثابت، شما می بایست تمام اصول بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی پس از ارتودنسی رعایت نمایید تا دندان ها در بازه زمانی درمان، تغییر رنگ نداشته باشند و پوسیده نشوند؛ این نوع ارتودنسی شامل ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون، بریس های فلزی و سرامیکی است.
  • ارتودنسی متحرک: این نوع ارتودنسی جهت از بین بردن مشکلات کم دندانی از جمله به هم ریختگی های جزئی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد و آن ها را منظم می کند؛ افراد می توانند ارتودنسی متحرک را در دندان جا به جا کنند و از دهان شان خارج نمایند؛ سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی متحرک دندان، سن 7 تا 9 سالگی است؛ ارتودنسی متحرک نیز شامل بریس های هاولی، بریس های زد اسپرینگ، بریس های بایت پلیت، بریس های نامرئی ( اینوزیلاین) است.

مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی دندان

مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی دندان می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند درمانی را بهتر و موثرتر تجربه کنید. در ادامه مطالب، به برسی مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی دندان ها خواهیم پرداخت:

  • شستشوی دهان: قبل از ارتودنسی، بهتر است دهان خود را با یک محلول ضدعفونی کنید تا باکتری‌ها را کاهش دهید و عفونت را پیشگیری کنید.
  • تمیز کردن دندان‌ها: حتما قبل از نصب براکت‌ها دندان‌های خود را خوب تمیز کنید. استفاده از مسواک الکتریکی و نخ دندان می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.
  • استفاده از غذاهای نرم: بعد از نصب براکت‌ها، بهتر است از غذاهای نرم و آسان برای جویدن استفاده کنید تا به دندان‌ها و براکت‌ها آسیب نرسانید.
  • استفاده از داروهای تسکین دهنده: ممکن است در ابتدای درمان، دندان‌ها و لثه‌هایتان درد کنند. در این صورت، می‌توانید از داروهای تسکین دهنده موضعی استفاده کنید.
  • تمیز کردن براکت‌ها و سیم‌ها: هنگامی که براکت‌ها نصب شده اند، حتما باید آن‌ها را با دقت تمیز کنید و از سیم‌های خودداری کنید.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان خاص: برای تمیز کردن دندان‌ها و براکت‌ها، بهتر است از مسواک و نخ دندان خاص برای براکت‌ها استفاده کنید.
  • رعایت رژیم غذایی: در طول درمان، بهتر است از مصرف غذاهای سخت و لزج خودداری کنید و به رژیم غذایی سالمی پایبند باشید.
  • استفاده از محافظ دهان: برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ها و لثه‌ها در طول ورزش یا فعالیت‌های ورزشی، می‌توانید از محافظ دهان استفاده کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک: حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند وضعیت درمانی شما را بررسی کند و نکات لازم را به شما بیاموزد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.